“Ayurveda för ditt sinne” av Janesh Vaidya

Ayurveda för ditt sinne av Janesh VaidyaFaktatät, välupplagd men slätstruken

En nybörjarvänlig inblick i den tidlösa, holistiska indiska läkekonsten och livsfilosofin ayurveda; med inriktning på personlig utveckling snarare än självinsikt.

Innehållet är omfattande och faktatätt, och man märker genast att författaren vet vad han talar om; att det är hans egen erfarenhet och visdom – inte bara teoretiska kunskaper. Tonen är ledig och enkel; som vilken annan självhjälpsbok som helst.

Det allra bästa med denna bok skulle jag vilja påstå är att den är på svenska. Ayurveda är ju ett fantastiskt intressant ämne och ett utomordentligt värdefullt verktyg; det är guld värt att det blir allt mer tillgängligt för en större läsarskara.

Ärligt talat så föll denna bok mig inte alls i smaken, trots att ayurveda ligger mig så väldigt varmt om hjärtat. Jag såg fram emot att läsa den med ivrig förväntan och stor glädje, det lät nästan för bra för att vara sant att det nu äntligen fanns en ny bok om ayurvedisk psykologi, på svenska dessutom! Till min stora besvikelse tillförde den för mig inget nytt, och skalade inte av nåt gammalt heller. Men oavsett det skulle jag med glädje rekommendera den till andra, eftersom läsupplevelsen ju är så personlig. Det jag upplever som banalt, ytligt och slätstruket kan ju vara fantastiskt och fascinerande ur någon annans perspektiv, så ta inte mina ord för givna utan läs boken och bilda dig en egen uppfattning!

Innehåll och upplägg
Ayurveda för ditt sinne är uppdelad i tre delar:

Första delen är ‘Sinnets anatomi’, där författaren redogör för själens ursprung, de olika elementen, livets årstider, sinnets grundläggande funktioner, problemlösning och kommunikation, “kropp-sinne-energier”, intuition, känslor och emotioner.

I del två ‘Ayurvedas fysiska aspekter’ presenteras några av grundprinciperna i ayurveda relaterat till kost och livsstil, naturens grundläggande energier, chakran, elementens medicinska egenskaper, de sex smakerna och dagliga rutiner.

Del tre ‘Sinnets sju dolda krafter’ går in på fokusövningar för bl a koncentration, kommunikation och stresshantering, utifrån vart och ett av de sju chakrana; tankeutveckling och karma, rajayogans åtta grenar och dhyana/meditation.

Informationen är generös och mestadels saklig, med gott om praktiska exempel och handgripliga råd. Upplägget är riktigt bra, och det går lätt att hitta den information man söker med hjälp av innehållsförteckning och register.

Jag skulle väldigt gärna vilja skriva ett långt stycke med uppskattande ord och reflektioner här, men när jag kollar igenom mina läsanteckningar så står där inte alls speciellt mycket. Det var liksom inget speciellt som stod ut eller väckte min entusiasm. Det är på det hela taget en bra och intressant bok, men speciellt unik eller nyskapande är den inte.

Jag har kikat på några YouTube-videoklipp med författaren, och jag misstänker att mycket av hans personliga närvaro och utstrålning gick förlorat i bokform denna gång. Inte minst med tanke på alla de kärleksfulla och tillgivna meddelanden han får av sina elever och fans på Facebook, exempelvis. Det är ju uppenbarligen inte hans kunskaper eller brinnande intresse som brister, men det tycks vara någonting som inte riktigt når fram till mig som läsare…

(Jag har hans roman I det sista regnet här hos mig nu, och jag ser fortfarande med stor nyfikenhet fram emot att läsa den.)

Personliga uppfattningar och subjektiva åsikter
När det gäller den här sortens böcker färgas läsupplevelsen i alla högsta grad av var man som läsare själv befinner sig i sin inre utveckling/mognad, djupet av ens självinsikt och vilket perspektiv man har på livet som helhet.

Med tanke på det kan det vara väsentligt för dig att veta att jag har valt att skriva denna recension utifrån mitt eget personliga perspektiv. Kanske representerar jag inte den genomsnittliga läsaren, eller kanske så gör jag det. Oavsett vilket, tänk på att den kritik jag ger inte nödvändigtvis betyder att något är fel eller dåligt; det handlar bara om hur jag personligen uppfattade boken när jag läste den.

Innehållets begränsningar
Ämnet i fråga är ofantligt, så naturligtvis måste det avgränsas på något vis för att rymmas mellan pärmarna i en liten bok. Personligen kan jag tycka att många av de aspekter som helt utelämnats eller bara nämnts i förbigående lämnat betydande hål som gör att helheten haltar både här och var.

Några av de saker jag saknar är främst ett rejält kapitel om ama och agni, och om gunas sett ur fler perspektiv, men även bl a andningstekniker och pranayama, mantran, bhakti/andlig hängivenhet, aromaterapi, sinnesintrycksrelaterade förhållningssätt, panchakarma, abhyanga, örtmediciner; vad lycka, hälsa och lidande innebär enligt veda osv.

En annan begränsning som drog ner helhetsintrycket rejält för mig var valet av utgångslägena födelse-, ålders- och årstidsrelaterad konstitution. Som jag ser det är de ju väldigt ointressanta i jämförelse med ögonblickets faktiska, aktuella konstitution (vikruti). Visst förstår jag svårigheterna med att skriva något generellt som ska passa även det individuella i ett sammanhang som detta, men tanken är väl ändå att det ska vara praktiskt tillämpligt? Gör jag ett snabbt tankeexperiment utifrån min egen nuvarande situation och de råd som ges i boken, så går det käpprätt åt skogen illa kvickt…

Språkliga begränsningar
Bokens allra största svaghet vågar jag nog påstå är att den är så dåligt redigerad. Texten skulle må gott av att kortas ner betydligt på vissa ställen, exemplen och berättelserna ur livet skulle kunna fräschas till och livas upp så de blir intressanta och uttrycksfulla – värda att komma ihåg – och flertalet stycken svårläst löptext skulle behöva underrubriker eller omformas till tabeller.

Jag hade gärna sett att presentationen av sinnets anatomi gjorts mer konkret och tydlig, hellre än de liknelser som används här. Det känns som att det är en hel del som går förlorat i översättningen också, med tanke på hur begränsat det svenska språket är jämfört med exempelvis sanskrit – speciellt inom detta område. Jag upplevde det förvirrande och otydligt; varför inte genomgående använda traditionella benämningar som jiva, atman, chitta, buddhi, manas och ahamkara? För mig som är van vid sanskritbenämningarna känns det väldigt luddigt och oprecist.

Det gäller förresten inte bara nyckelord som “hjärtat” eller “själen”, utan även slarvigt förvirrande uttryck som “vatamat”; är det vatabalanserande mat eller vatahöjande..? Skulle vara skönt att slippa fundera över såna saker när man läser, kan jag tycka.

Omslag och grafisk utformning
När det gäller omslagets framsida – foto och utformning av Malin Barrling – kan jag inte låta bli att tycka att det är ett  lite märkligt val… det är ju inte direkt en självbiografi det här. Men visst, han är ju en väldigt vacker man! :)

Den grafiska utformningen i övrigt är helt okej.

Personlig utveckling och självinsikt
En av de aspekter som skaver allra mest för mig är det här med den grundläggande utgångspunkten; en av de absolut avgörande faktorerna när det gäller den här typen av böcker.

Från mitt perspektiv är det i det här sammanhanget en kolossal skillnad mellan att försöka manipulera sinnets grova aspekter utifrån ens mer eller mindre omedvetna antaganden och önskemål, jämfört med att förutsättningslöst studera sinnets natur för att ta reda på vad det egentligen är och i förlängningen genomskåda det.

Som jag ser det innebär kontroll över sinnet inte att man har förmågan att välja vilka tankar man vill tänka eller vilka känslor man vill känna (för vem/vad är det som har alla dessa preferenser om inte betingningen, som ju är en del av just detta sinne som det försöker kontrollera och manipulera?), utan att man tack vare Självinsikt genomskådat sinnet och i skenet av sin egen sanna natur upptäckt var den egentliga kraften ligger.

Min erfarenhet är att tankar inte har någon egen kraft eller oberoende verklighet, och därför är helt beroende av min uppmärksamhet och min övertygelse. Om jag inte tror på dem betyder de ju ingenting. Från detta perspektiv ser man lätt saker och ting i ett helt annat ljus.

I denna bok fokuseras det väldigt mycket på “positivt tänkande” och att vända “negativa” tankar till så kallat “positiva” tankar osv. Detta tänk har ju naturligtvis sin tid och plats också, men i ett sammanhang som detta tycker jag bestämt att ett mognare och djupare synsätt skulle ha känts betydligt mer passande.

Istället för att förgäves försöka schasa bort oönskade tankar gång på gång på gång, varför inte en gång för alla vända sig 180 grader och ta en titt på var denna känsla av ofullständighet och otillfredsställelse kommer ifrån?

Att istället för att trycka bort det “negativa” och ersätta det med det “positiva”, varför inte ta en närmare titt och ta in helheten och förutsättningslöst se efter om det verkligen är sant att helheten inte redan är perfekt precis som den är?

Mitt intryck är att bokens röst talar ner till en väldigt omedveten person/läsare som antas vara stressad, materialistisk, egoistisk och nedstämd och inte ha någon som helst kontakt med sitt inre. Jag kan inte låta bli att undra; läser verkligen en sån person en sån här bok..?

Många påståenden och uttryck i boken får mig att vilja ta fram rödpennan och ändra hejvilt: ”Behöver vision för att ge livet mening”, “vad saknas”, “välja och bestämma tankar och känslor i alla situationer i livet”, ”lyckan kommer som en följd av tillfredsställelse”, ”rädslan är din fiende”, affirmationer är viktiga, vi kan bestämma vilka känslor vi vill ha i hjärtat osv osv osv. Påståenden som inte får någon som helst genklang hos mig, och frågor som jag hellre ifrågasätter än försöker hitta på svar till…

Vad är detta konstanta, underliggande antagande som vi förväntas acceptera; denna outsagda förutsättning att saker och ting inte är acceptabla, fullständiga eller perfekta precis som de är just nu? Är det verkligen sant?

För mig känns en övning där jag ska “leta efter det (jag anser vara det) positiva i en person” – istället för att bara helt enkelt se och acceptera hela dem precis som de är – väldigt, väldigt märklig… Inte speciellt livsbejakande, medkännande, kärleksfullt eller ärligt, kan jag tycka. Så länge jag manipulerar sinnet för att försöka se bara det jag vill se kommer jag aldrig att se helheten; var ligger friheten i det?

I jämförelse med andra liknande böcker
En anledning till varför mitt omdöme blev så svagt är att det finns så många andra fenomenala böcker inom området, och i jämförelse med dem känns Ayurveda för ditt sinne helt enkelt varken fullständig, djupgående eller mogen nog. Den tillför liksom inget nytt som inte redan sagts på ett bättre eller tydligare sätt tidigare, och inte öppnar den upp några nya perspektiv heller. Det enda unika med den i det här fallet är att den finns på svenska, och det väger ju inte speciellt tungt för mig som mer än gärna läser på engelska.

Boken med stort B i det här fallet är utan tvekan Ayurveda and the Mind: The Healing of Consciousness av Dr David Frawley. Som jag ser det har den precis allt det som Ayurveda för ditt sinne saknar, och mer därtill. Den går rätt på kärnan och slösar inte resurser på att försöka skapa en bättre förgänglig drömvärld; den leder läsaren mot den sanna, underliggande naturen.

Vedantic Meditation av Dr David Frawley är fenomenal när det gäller meditationsövningar, medvetandets olika funktioner och Självinsikt. Inget ytligt trams om att skapa en bättre drömvärld här heller, utan den är fylld av konkreta och potentiellt livsomvälvande instruktioner som löper hela linan ut.

Beyond the Mind är en annan strålande bok av Dr David Frawley, med inriktning på de subtilare aspekterna, det andliga och vårt väsen bortom sinnet. Här handlar det till skillnad från Ayurveda för ditt sinne inte om att förgäves försöka manipulera sinnet, utan om att uppnå bestående insikt; att se helheten och genom förbehållslös upplevelse förstå sammanhanget.

Yoga and Ayurveda: Self-Healing and Self-Realization är ytterligare en annan bok av Dr David Frawley som jag anser är full pott. Den känns komplett och har inte samma begränsningar som Ayurveda för ditt sinne, utan fullföljer resonemanget ända ut till sinnets ytterligheter och vidare in i de andliga aspekterna, men inte bara i den riktningen utan även när det gäller kropp, andning, sinnen, chakran, kost, örter, yogaövningar, pranayama, mantran och meditation.

När det gäller introduktion till ayurveda – inte nödvändigtvis med inriktning på sinnet – så tycker jag att Dr David Frawleys Ayurvedic Healing: A Comprehensive Guide är flera snäpp starkare och tydligare än Ayurveda för ditt sinne. Den har bl a riktigt bra material för att utforska ens egen konstitution, utförligare kostråd och är mer precis i det att den utgår från personens aktuella hälsotillstånd. En riktigt bra referensbok.

För specifika kostråd och detaljer kring mat sett ur ett medicinskt perspektiv är ribban lagd på högsta nivå av Usha och Dr Vasant Lads med deras Ayurvedic Cooking for Self-Healing. Här finns bl a utförliga recept och instruktioner, tabeller med alla tänkbara födoämnens olika egenskaper, utmärkta kapitel om matsmältningsprocessen och grunderna i ayurvedisk matlagning.

Sammanfattningsvis
Jämfört med många andra liknande böcker känns denna bok banal och slätstruken, med en skavande grundinställning och abrupta begränsningar där det börjar bli som mest intressant. Trots det skulle jag varmt rekommendera denna bok till andra, eftersom läsupplevelsen skiljer sig så mycket från person till person. Innehållet är trots allt omfattande och faktatätt, och kan säkerligen uppskattas varmt av ayurvedanoviser som inte har speciellt bra självinsikt alls.

Bokfakta

Titel: Ayurveda för ditt sinne
Författare: Janesh Vaidya
Språk: Svenska
Format: Inbunden
Antal sidor: 336
Utgiven av: Bonnier Fakta
Utgivningsland: Sverige
Utgivningsår: 2011
ISBN: 978-91-7424-185-3

Första meningen:
Innan vi påbörjar våra studier av kroppen och sinnet ska vi göra en historisk tillbakablick.

Beskrivning/baksidestext:
“Mat är din medicin, din livsstil är din terapi.”

Aurveda för ditt sinne ger dig insikt om den flertusenåriga indiska livsfilosofin ayurveda. Det är världens äldsta läkekonst, som utgår från en helhetssyn på människan där kkropp och sinne är oupplösligt förenade. För att förstå dig själv, varför du år och känner som du gör, måste du lära känna din egen personlighet och få kunskap om sinnets anatomi.

Ayurveda för ditt sinne består av tre huvudavsnitt. I den första delen beskrivs sambandet mellan kropp och sinne, och själens ursprung och transformation under livets gång. I den andra delen får du eta vilken kost och livsstil som passar just dig utifrån ditt dominerande element. Den tredje delen handlar om hur du kan använda energinivåerna i din kropp för att förbättra din psykiska och fysiska hälsa. Här finns också övningar av olika svårighetsgrad som du kan utföra hemma och på din arbetsplats.

Janesh Vaidya från Kerala i Indien är internationellt välkänd ayurvedaläkare, föreläsare och krönikör som ofta är verksam i Sverige. Han har behandlat tusentals människor och hjälpt dem hitta sina egna själsliga krafter. År 2010 debuterade han som författare med den självbiografiska romanen I det sista regnet.

Läs mer:
www.janeshvaidya.com
Ayurveda för ditt sinne (bonnierforlagen.se)

 

Publicerat i: Andlighet & livsfilosofi, Ayurveda, Betyg: 2/5, Indien, Komplementärmedicin, Yoga & meditation